Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Autobusy

2011.06.03 g. 13:40

MZA goni TW

Podpisano kontrakt życia.
Miejskie Zakłady Autobusowe pozazdrościły Tramwajom Warszawskim kontraktu i podpisały dziś umowę na dostawę 168 nowoczesnych pojazdów. Tylko w ilości pojawił się chyba czeski błąd bo TW realizuje zakup 186 wagonów. :)

Ale żarty na bok, choć warto sobie przypmnieć kontrakt TW.

 

Dzisiejsze zwieńczenie przetargu w MZA to długo oczekiwana zmiana taboru Miejskich Zakładów Autobusowych, gdzie wiele tak zwanych „sprzętów” pamięta jeszcze czasy MZK.

 

Ikarus warszawskiego MZA na linii 520

 

W ogólnej ilości 168 nowych autobusów znajduje się:

 

  • 20 autobusów krótkich 10 metrowych
    marki Solbus, produkowanych przez konsorcjum firm Lider Trading S.A. i Blue Line Sp. z o.o,
  • 36 autobusów 12 metrowych
    marki Solaris
  • 112 autobusów 18-metrowych
    również marki Solaris.

 

Warto zaznaczyć, że w grupie przegubowców znajda się 4 pojazdy hybrydowe, napędzane zarówno olejem napędowym, jak i energia elektryczną.

 

Przetarg MZA to największy przetarg w kraju i największy – w tym roku – w Europie.
Nikt do tej pory nie zamówił większej liczby autobusów.


Kontrakt będzie zrealizowany szybko, bo pierwsze pojazdy z tego przetargu rusza na stołeczne ulice jeszcze w listopadzie, ostatnie na początku 2012 roku.
Trwają rozmowy nad przyspieszeniem dostaw pierwszych autobusów.

 

Czego od nowych pojazdów mogą się spodziewać pasażerowie?

 

Będą wygodne, niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację w wersji śródziemnomorskiej, system monitoringu wewnętrznego oraz monitory LCD, a także przyciski z napisami w języku Braille’a, pozwalające osobom ociemniałym zasygnalizować konieczność zatrzymania się na przystanku warunkowym, czy otwarcia drzwi.

 

Warszawiacy jako pierwsi w kraju będą mogli korzystać z autobusów hybrydowych marki Solaris najnowszej generacji. Zastosowanie dodatkowego napędu elektrycznego pozwoli na zmniejszenie spalania paliwa o ponad 20 procent, w znaczący sposób spadnie też emisja spalin do atmosfery. Co ciekawe, zastosowany tu silnik elektryczny jest swoistym „perpetum mobile” – wykorzystuje do swego napędu energię odzyskiwaną podczas hamowania autobusu.

 

Realizacja tego kontraktu pozwoli na zapewnienie właściwego standardu obsługi pasażerów w rejonach, gdzie jeszcze kursują jednostki starszych typów, które, w miarę dostaw nowych pojazdów, będą sukcesywnie wycofywane.

 

W tym roku MZA zamierza wycofać z ruchu ponad 200 autobusów najstarszej generacji – ikarusów, neoplanów i jelczy.

 

Jednak nowe wozy to nie tylko komfort i wygoda, ale także dbałość o środowisko naturalne. Silniki pojazdów spełniają najostrzejsze wymagania dotyczące emisji spalin.

 

Wartość kontraktu, który radykalnie poprawi komfort podróży autobusami w stolicy  wynosi ponad 216 mln zł.  

 

Warto też podkreślić, że to nie jedyne zakupy MZA.
Ostatnio Spółka wzbogaciła się o 128 nowych MAN-ów i Solarisów.




Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy