Pójdź dziecię, latać Cię nauczę!
Klubowi należą się gorące podziękowania za przypomnienie historii Lotniska Mokotowskiego, przywołanie pamięci tamtych dni i dbanie o zachowanie pamięci o lotnictwie w Warszawie.
Już 15 października 2000 roku staraniem Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa wykonano i odsłonięto na Polu Mokotowskim „Głaz Pamięci".
Dziś w setną rocznicę rozpoczęcia produkcji samolotów oraz szkolenia pilotów przez Warszawskie Towarzystwo Lotnicze „Awiata", Warszawski Klub Seniorów Lotnictwa zorganizował obchody rocznicowe.
Na Polu Mokotowskim można było spotkać członków Klubu, pasjonatów lotnictwa, wydawców pracy lotniczej, specjalistów z Instytutu Lotnictwa, studentów Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej ze ich wygrywającymi światowe zawody zdalnie sterowanymi modelami a także rekonstruktorów z Grupy Historycznej Lotnictwa Polskiego.
Stoiska Instytutu Lotnictwa i wydawców prasy lotniczej
Organizatorzy obchodów 100-lecia Lotnistwa Polskiego
Rekonstruktorzy z Grupy Lotnictwa Historycznego
Stoisko studentów z MEiL PW i ich oblężony szybowiec.
Wystawa zdjęć historycznych Lotniska Mokotowskiego
I Organizatorzy.
Olbrzymią atrakcją dzisiejszego pikniku lotniczego na Polu Mokotowskim, pamiętającym początki lotnictwa w Polsce była prezentacja unikalnej rekonstrukcji samolotu Louisa Bleriota z 1909 roku. Twórcy rekonstrukcji planują przelot nią nad kanałem La Manche!
Na samolotach Bleriota latali także Polacy - Bronisław Matyjewicz-Maciejewicz i Michał Scipio del Campo. W Warszawie na Polu Mokotowskim pojawiały się samoloty Bleriot XI. 7 kwietnia 1910 roku na takim samolocie latał francuz Guyot i później w tym samym roku lotnik francuski Grand. Podczas "Tygodnia Awiacyjnego" w roku 1911 Polak Jerzy Jankowski osiąga wysokość 500m. W 1913 przybył na Pole Mokotowskie wielki i wybitny awiator Adolphe Pegaud - człowiek który jako pierwszy na świecie wykonywał na swym Bleriocie akrobacje m.in: pętle, beczki i korkociągi!
Eksponowany samolot jest dokładna kopią konstrukcji L. Bleriota. Wykonany został przez Stanisława i Marcina Pasternaków z Wrocławia.
Budowa rozpoczęta została w roku 2005. Wszystkie elementy drewniane zostały wykonane samodzielnie przez twórców. Elementy metalowe wymagające obróbki maszynowej i spawanie wykonane zostały w firmie "Ślusarstwo Semeniuk"z Lutyni. Odlewy metalowe zostały wykonane w PZL HYDRAL S.A. dzięki pomocy i zaangażowaniu panów Andrzeja Czopka, Stanisława Szyszło i Stanisława Wójcika. W budowę zaangażowani byli także członkowie Stowarzyszenia Lotnictwa Amatorskiego z Wrocławia: Kazimierz Barczewski, Sławomir Grześkowiak, Jarosław Szpaczek. Śmigło zaprojektował Pan inż. Stanisław Pacyk. Przy opracowywaniu dokumentacji wymaganej do rejestracji samolotu bardzo wielką pomocą służył Edward Margański. I wielu innych, których ze względu na brak miejsca nie można wymienić. Realizacja tego przedsięwzięcia była możliwa przy bardzo życzliwej postawie i pomocy ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego w osobach Panów: Tomasza Kądziołki, Jarosława Zaprzelskiego, Wiesława Lesiaka i Mieczysława Jarnota. Samolot powstawał z myślą o powtórzeniu wyczynu Louisa Bleriota - pokonaniu kanału La Manche...
Zamierzamy dokonać przelotu nad Kanałem -przedsięwzięcie to jest w trakcie przygotowań.
Więcej o ludziach, którzy pomogli by ten samolot powstał i nas samych oraz przelocie na stronach www.bleriot.pl