Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Metro

2006.09.09 g. 16:52

Kalendarium Metra Warszawskiego


1925 Władze miasta Warszawy podjęły uchwałę o opracowaniu projektu kolei podziemnej.
1927 Zatwierdzono szkicowy plan kierunków tras metra i rozpoczęto pierwsze badania geologiczne.
1938 Utworzono Biuro Studiów i Projektów Kolei Podziemnej.
1939 Wybuch II wojny światowej przerywa prace projektowe.
1945 Powrót do koncepcji budowy Szybkiej Kolei Miejskiej.
1950 Biuro Projektów SKM zakończyło planowanie budowy metra. Rząd Polski uchwalił budowę metra głębokiego w Warszawie przy pomocy ZSRR.
1951 Rozpoczęto budowę metra.
1953 Ograniczono budowę do odcinka doświadczalnego.
1958 Budowę definitywnie przerwano; wprowadzono embargo na wszelkie informacje medialne nt. metra.
1975 Opracowano założenia techniczno-ekonomiczne I linii metra w Warszawie.
1982 Rada Ministrów podejmuje uchwałę nr 266/82 w sprawie budowy I linii metra.
1983 Zostaje powołana Generalna Dyrekcja Budowy Metra, sprawująca funkcję Inwestora i Generalnego Realizatora Inwestycji.
1983 (15 kwietnia) Zostaje wbity w ziemię pierwszy pal stalowy na trasie wykopu metra, co zostaje uznane za początek budowy.
1985 Rozpoczęto budowę tunelu metodą górniczą przy użyciu tarczy.
1986 Po weryfikacji nakładów finansowych i zakresu inwestycji — przesunięto termin zakończenia budowy.
1987 Zmianie ulega system finansowania budowy, budżet centralny przestaje być wyłącznym jego źródłem.
1989 Z powodów ekonomicznych zapada decyzja o zaniechaniu budowy stacji Plac Konstytucji i Muranów.
1990 Warszawa otrzymuje w darze 10 wagonów radzieckich.
1990 Poważne kłopoty finansowe skłaniają władze miasta do podjęcia decyzji o ograniczeniu prac przy budowie metra.
1994 Zakupione zostają 32 wagony metra produkcji rosyjskiej.
1995 (7 kwietnia) Zostaje oddany do eksploatacji I odcinek metra o długości 11,1 km, od stacji Kabaty do stacji Politechnika.
1998 (26 maja) Przekazany zostaje do ruchu następny odcinek metra o długości 1,5 km do stacji Centrum.
2000 Pierwsza partia 4 pociągów (24 wagony) produkcji Alstomu dociera z Barcelony do Warszawy.
2001 Przybywają 4 pociągi Metropolis zmontowane w Chorzowie.
2002 (11 maja) Oddany zostaje do ruchu odcinek o długości 1,7 km do stacji Ratusz.
2003 (20 grudnia) Metro dociera do stacji Dworzec Gdański.
2005 (8 kwietnia) Oddanie do eksploatacji stacji Plac Wilsona.

/Artykuł udostępniony przez pismo zajezdnia/
 


Opublikowal:
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy