Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Trasy rowerowe

2014.01.15 g. 23:28

Warszawa coraz bardziej przyjazna rowerzystom

Według Urzędu Miasta
W 2013 roku w stolicy dopuszczono ruch rowerowy na Nowym Mieście i na pasie autobusowym w ul. Królewskiej, zwiększono liczbę rowerów i miejsc parkingowych i oddano do użytku kolejne drogi i pasy rowerowe.

"Będzie tedy cyklista jechał po ludnych ulicach z mierna szybkością i ostrożne, wszelakie pojazdy omijał w lewo, a spotkawszy je, zwolni jazdę i ominie konie możliwie wielkim łukiem. Skoro spostrzeże z daleka, że konie zaczynają się lękać i płoszyć, zejdzie z roweru [...], przemówi do koni jakieś uspakajające słowo i jak najprędzej oddali im sie z oczu."

Kazimierz Laskowski,
"Dziesięć sportów dla młodzieży",
Warszawa 1919

 

 

Rower Kirkpatricka MacMilliana z 1839 r.

 

Rower Kirkpatricka MacMilliana z 1839 r.

 

O ubiegłorocznych działaniach stolicy na rzecz rowerzystów można przeczytać w najnowszym Warszawskim Raporcie Rowerowym.

 

Infrastruktura rowerowa w stolicy jest z roku na coraz lepsza. Warszawa, według ostatniego audytu przeprowadzonego w ubiegłym roku ma już 359,6 km dróg i pasów rowerowych: 302,5 km dróg rowerowych, 50,5 km dróg pieszorowerowych oraz 6,6 km pasów rowerowych w jezdniach. Oprócz tego stołeczni rowerzyści mogą korzystać z 24,2 km nieoznakowanych dróg, 9,4 km dróg serwisowych oraz 305 km ulic o ruchu uspokojonym czyli dostępnych dla ruchu rowerowego.

 

Cykliści mają do dyspozycji 467 miejskich parkingów rowerowych, na ponad 5,7 tys. rowerów. W ubiegłym roku liczba miejsc parkingowych wzrosła niemal dwukrotnie, a najwięcej miejsc przybyło na Ursynowie (614), Mokotowie (328) oraz w Rembertowie (316). Największą liczbą miejsc ma dzielnica Ursynów (1028) i Śródmieście (929).

 

Rodzina cyklistów

 

Rodzina cyklistów

 

Cześć z miejskich parkingów rowerowych funkcjonuje w ramach systemu B+R (Bike and Ride), który umożliwia rowerzystom zaparkowanie roweru przy przystanku lub węźle i kontynuowanie podróży komunikacja miejską. W tym systemie działa 57 parkingów, można na nich zostawić 1132 jednoślady. W 2013 roku przybyło na nich ponad 100 miejsc, a na czterech z nich (przy parkingach P+R Al. Krakowska, Wilanowska, Młociny i Metro Ursynów) uruchomiono samoobsługowe stacje naprawcze z niezbędnymi zestawami narzędzi.

 

W 2013 roku wybudowano 31,4 km nowych dróg rowerowych i pieszo-rowerowych, zmodernizowano 6, 8 km istniejących dróg i wyznaczono 1,7 km pasów rowerowych. Rozpoczęto również przygotowanie Programu Rozwoju Tras Rowerowych Warszawy do roku 2020, który określi potrzeby inwestycyjne i pozwoli na pozyskanie unijnych środków na ich realizację. We wstępnej wersji programu (do konsultacji społecznych) do realizacji wytypowano 217 odcinków tras o łącznej długości 173,5 km (z tego 164 km nowych odcinków i 9 km przeznaczonych do modernizacji). Wraz z istniejącymi drogami stworzą one spójny system umożliwiający bezpieczne i wygodne podróżowanie rowerem po całym mieście.

 

Tor cyklistyczny na Dynasach

 

Tor cyklistyczny na Dynasach

 

Najbardziej popularnymi „rowerowymi” ulicami w ubiegłym roku była al. Prymasa Tysiąclecia (w ciągu godziny przejeżdżało nią powyżej 300 rowerzystów) i al. Ujazdowskie (powyżej 200 w ciągu godziny).

 

Olbrzymią popularnością cieszył się system roweru publicznego uruchomiony w 2012 roku (69 stacji na 1150 rowerów). W ubiegłym roku system rozszerzono do 2650 rowerów i 173 stacji – zarejestrowało się w nim ponad 149 tys. użytkowników, a pojazdy były wypożyczane ponad 2 mln razy. Warszawski system znalazł się na 10 pozycji w prestiżowym rankingu opublikowanym przez USA Today. W tej chwili, pod względem ilości dostępnych rowerów, to największy tego typu system w Polsce i ósmy w Europie. W 2014 r. planowane jest uruchomienie ośmiu stacji na Mokotowie i pięciu w Ursusie.

 

Wraz z poprawą stanu infrastruktury w stolicy wzrosła liczba osób, którzy uważają stolicę za miasto przyjazne lub raczej przyjazne rowerzystom. Deklarowało to 44 proc. badanych w 2013 roku w ramach Barometru Warszawskiego.

 

Czwartą odsłonę Warszawskiego Raportu Rowerowego ze szczegółową mapą dróg i parkingów rowerowych, opracowano na zlecenie Biura Drogownictwa i Komunikacji.

 

 

Zdjęcia pochodzą z wydanej w 2010 roku, przez Fundację Ośrodka Karta i Dom Spotkań z Historią, których partnerem było Warszawskie Towarzystwo Cyklistów, książki "Cykliści - Sympatycy, pasjonaci, mistrzowie 1886-1939"



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy