Miasto st. Warszawa od wielu lat obejmuje uczniów programami zdrowotnymi. Są to badania przesiewowe, które umożliwiają wykrycie u dzieci ze szkół podstawowych wad wzroku, postawy, słuchu, profilaktyki jamy ustnej, sprawności fizycznej, a u młodzieży choroby nadciśnieniowej. Każde badania przeprowadzano rocznie na grupach po około 12 tysięcy osób.
Kolejny program „Zdrowy uczeń” obejmuje wyjątkowo dużo dzieci. W tym roku zostało przebadanych 170 tysięcy uczniów. W tym programie prowadzona jest m.in. profilaktyka uzależnień, profilaktyka chorób zakaźnych czy wczesnego wykrywania chorób nowotworowych.
Badanie słuchu.
Badania przesiewowe wśród dzieci pozwalają na zebranie dużej wiedzy o stanie ich zdrowia. Dzięki badaniom można uchwycić schorzenia w początkowej fazie i skierować dziecko na badania specjalistyczne i leczenie. Urząd miasta na programy skierowane dla dzieci przeznaczył w 2013 r. blisko 13 mln zł.
Program badań przesiewowych słuchu dla uczniów kl. I i VI szkół podstawowych na terenie m.st. Warszawy
Zaburzenia słuchu i ich negatywny wpływ na jakość życia, zaliczane są w Polsce, podobnie jak w innych krajach zurbanizowanych, do jednego z najpoważniejszych problemów społecznych. Badania epidemiologiczne przeprowadzane w ostatnich 20 latach wykazują, że różnego rodzaju zaburzenia i problemy ze słuchem mogą dotyczyć nawet ok. 1/3 populacji osób dorosłych.
Natomiast z przeprowadzonych dotychczas badań przesiewowych wśród dzieci i młodzieży wynika, że różnego rodzaju zaburzenia słuchu mogą dotyczyć prawie 20% badanych. Przyjmując, że w Polsce populacja dzieci w wieku od 6 do 14 lat wynosi około 4 mln, to może oznaczać, że tylko w samym województwie mazowieckim problemy ze słuchem może mieć blisko 100 tys. dzieci i młodzieży.
Zaburzenia słuchu we wczesnym okresie rozwoju dziecka znacząco ograniczają zakres jego doświadczeń. Niedosłuch negatywnie wpływa na zachowanie dziecka, koncentrację uwagi oraz tempo ogólnego rozwoju. Skutkiem zaburzeń słuchu są problemy w adaptacji do środowiska szkolnego, zaburzenia komunikowania się i ograniczenia w przyswajaniu wiedzy Wczesne wykrycie niedosłuchu oraz podjęcie właściwej interwencji może znacząco ograniczyć niekorzystny wpływ zaburzeń słuchu na wyniki nauczania.
W Warszawie program w formie pilotażu realizowany był w 2007 roku. Wówczas u blisko u 24% dzieci wykryto zaburzenia słuchu. Od 2008 roku do 2010 program skierowany był tylko do uczniów klas VI, a z uwagi na jego wyniki podjęto decyzję o rozszerzeniu programu i włączeniu od 2011 roku również uczniów klas I.
W latach 2008-2013 przebadano łącznie 75 054 uczniów klas I i VI szkól podstawowych.
Zaburzenia słuchu wykryto wśród 9 004 uczniów (12%). Realizacja badań jest zadaniem Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy przeprowadzanym z Instytutem Fizjologii i Patologii Słuchu.
Program jest finansowany z budżetu miasta.
Od lewej – zastępca dyr. Paweł Chęciński z Biura Polityki Zdrowotnej, Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, prof. Henryk Skarzyński z IFiPS
W latach 2008-2013 przeprowadzono badania w poszczególnych dzielnicach Warszawy i ogólnie:
75 054 - przebadanych dzieci
9 004 - liczba uczniów z wykrytym zaburzeniem słuchu
4049 - liczba uczniów skierowanych do dalszej diagnozy
11,99% - odsetek uczniów z wykrytym zaburzeniem słuchu
Podczas dzisiejszej uroczystości 10 przedstawicielom szkół podstawowych wręczono certyfikaty w podziękowaniu za wyjątkowe zaangażowanie w program. Certyfikaty otrzymały:
Wręczanie certyfikatów przedstawicielom szkół