Dziś, 30 kwietnia 2011 r. została ponownie oddana do ruchu trasa tramwajowa na Boernerowo, która została wyłączona 2,5 roku temu ze względu na pracę przy budowie trasy ekspresowej S8.
Przez ten czas trasa została całkowicie zmodernizowana i dobudowany został na długim odcinku drugi tor. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów do 10 min w szczycie.
Foto. Kakarakak Wikipedia
Choć ZTM twierdzi, że dzięki modernizacji możliwe zostało skierowanie na tą trasę linii tramwajowej z centrum miasta zamiast linii lokalnej, to warszawiacy pamiętają, że Dwudziestka kursowała spod Szpitala na Banacha do pętli na Bernerowie.
Linia nie wróciła jednak na swoją historyczną trasę, gdyż ZTM z uwielbieniem i olbrzymią zaciętością, co i rusz zmienia trasy linii autobusowych i tramwajowych. Dziś Dwudziestka jeździła będzie z Boernerowa do Bazyliki na ul. Kawęczyńskiej.
Pozwoliło to ZTM zlikwidować wieloletnią linię nr 13.
I znowu jak przyjadą „cudzoziemcy” będą narzekać na warszawskie połączenia.
Trasa linii 20 ma ponad 60 letnią tradycję. Pierwszy tramwaj przejechał na Boernerowo w 1933 r. Była to linia B. Od początku była to trasa jednotorowa z systemem mijanek (tak aby mogły mijać się tramwaje jadące w przeciwnych kierunkach).
Linia oznaczona numerem "20" powstała pierwszy raz dopiero 15 sierpnia 1946 roku śladem przedwojennej linii tramwajowej B. Początkowo połączyła Osadę Górce z Młynarską, jednak po kilku tygodniach przedłużono ją do pętli Boernerowo jeszcze wzdłuż ul. Radiowej. W 1947 roku tramwaje skierowano na Woli do nowej pętli Staszica. W 1950 roku, oficjalnie z powodu budowy kanalizacji, a praktycznie z powodu budowy lotniska wojskowego na Bemowie, przebudowano trasę i skierowano ją nowym, nadal jednotorowym torowiskiem wzdłuż ul. Dywizjonu 303 i Kaliskiego na Boernerowo. W 1954 roku linię przedłużono wzdłuż Towarowej i Grójeckiej na plac Narutowicza, a w 1962 roku na Banacha.
W 1982 roku testowo linię "20" podzielono na dwie, odcinek na Boernerowo zaczęła obsługiwać nowa linia 20-bis, "dwudziestkę" skrócono zaś do trasy z Koła na Banacha. Pomysł ten spotkał się z licznymi protestami mieszkańców, w związku z czym po kilku miesiącach obie linie znowu połączono w jedną. Ostatnie zmiany miały miejsce już w 2006 roku, kiedy to w ramach optymalizacji tras skrócono bieg "dwudziestki" do placu Narutowicza, a w 2007 roku do Koła, dzięki czemu linia obsługiwała jedynie jednotorowy odcinek między Boernerowem a Kołem.
Linię zawieszono 1 września 2008 roku w związku z budową Trasy Powązki-Konotopa, przy okazji rozpoczęto prace nad wybudowaniem drugiego toru wzdłuż ulicy Dywizjonu 303.
W 2010 roku zadecydowano, że po zakończeniu przebudowy "20" nie wróci na trasę, a zamiast niej wiosną 2011 roku na Boernerowo wydłużoną trasą skierowana zostanie linia "13". W lutym 2011 roku ZTM opublikował na swojej stronie internetowej ankietę, w której pytano pasażerów jaki numer powinna mieć linia tramwajowa kursująca po trasie Boernerowo – Kawęczyńska. Pasażerowie wybrali 20-stkę. Szkoda, że ZTM nie zapytał którędy ma ona jeździć.
Jak pisze pan Michał Powałka z Tramwajów Warszawskich:
- W ramach naszych prac (Tramwajów Warszawskich) wykonaliśmy remont 3,5 km trasy tramwajowej . Istniejący tor został gruntownie zmodernizowany. Po wielu analizach podjęliśmy także decyzję o dobudowaniu drugiego toru na odcinku wzdłuż Dywizjonu 303 (łącznie z niebezpiecznym łukiem torowym). Na trasie istniała wcześniej mijanka przy Starym Bemowie. W ramach modernizacji dobudowaliśmy także drugą mijankę przy Wojskowej Akademii Technicznej. Odpowiednio przebudowany został także system zasilania trasy oraz sygnalizacja mijankowa. Działania te pozwolą na zwiększenie kursowanie tramwaju do 10 min w szczycie.
- Przebudowaliśmy także przystanki a tam gdzie było to konieczne zmieniliśmy ich lokalizacje, Przystanki przy skrzyżowaniach Kaliskiego – Kocjana oraz Powstańców Śląskich – Dywizjonu 303 zostały dosunięte do skrzyżowań, aby przesiadki z tramwaju do autobusu były łatwiejsze, natomiast dawny przystanek „Mijanka Górce” (obecnie „Siodlarska”) został przesunięty tak, by znaleźć się bezpośrednio przy zejściu z kładki prowadzącej ponad trasą AK (S8). Perony przystankowe zostały także wyposażone w pochylnie dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich czy też kobiet z wózkami dziecięcymi. Na przystankach będzie także bezpieczniej ponieważ wybudowaliśmy dodatkowe latarnie zapewniające oświetlenie peronów. Poprawi to bezpieczeństwo pasażerów.
Zdjęcia warszawa.pl
Zdjęcia tramwaju
Swing na Boernerowie