www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2005-01-12, 15:03
A' propos "Upadku" ...
Jeszcze tylko dziś i pojutrze można obejrzeć filmy z cyklu "Filmowy Żywot Adolfa Hitlera". Z siedmiu wyświetlanych dokumentów Iluzjon zaprasza na:

12 stycznia, start: 20.00 - OSTATNI AKT [Der letzte Akt] - Austria 1954 [111'] - reżyseria: Georg Wilhelm Pabst

14 stycznia, start: 17.15 - MEIN KAMPF [Den Blodiga Tiden] - Szwecja 1960 [111'] - realizacja: Erwin Leiser

OSTATNI AKT

Oparty na autentycznych relacjach obraz ostatnich dziesięciu dni życia Adolfa Hitlera. Do podziemnego bunkra – siedziby dowództwa dogorywającej armii niemieckiej – przybywa młody kapitan z rozkazem uzyskania od Führera zbrojnego wsparcia. Hitler jednak – izolowany przez swoich generałów i własną obawę przed tragiczną prawdą – nie przyjmuje go. Kapitan pozostaje w bunkrze czekając na sposobny moment, by stanąć przed naczelnym wodzem. Sytuacja w bunkrze staje się z dnia na dzień coraz bardziej napięta. Hitler, do końca przekonany o możliwości zwycięstwa, przesuwa na mapie nieistniejące armie, posyłając na śmierć kolejne oddziały złożone z dzieci i starców. Wiadomość o śmierci Roosvelta traktuje jako dobry omen, wróżbę zwycięstwa. Nieskoordynowane rozkazy sieją śmierć i zniszczenie. Fanatyczny terror jednostek specjalnych prowadzi do tragicznych, w swej ostatecznej wymowie ludzkich dramatów. Pragnąc za wszelką cenę uratować życie, Hitler wydaje rozkaz zatopienia podziemnych tunelów metra, w których znaleźli schronienie cywile i ranni żołnierze. Koniec jest jednak nieuchronny. Wiadomość o rosyjskich oddziałach wkraczających do centrum Berlina wymusza na Hitlerze ostateczną decyzję. Zanim jednak to nastąpi, kapitan Wust złoży najwyższą ofiarę, mając nadzieję, że logiczne argumenty zdołają zmienić decyzję Fuhrera. Twórcy filmu zadbali o dokumentalną wierność faktom, starając się jak najwierniej oddać nie tylko atmosferę panującą w bunkrze, ale także nastroje ludności cywilnej upadającego miasta. Postacią centralną i osią akcji jest tu postać Hitlera, zatem od kreacji Albina Skody – aktora austriackiego pochodzenia czeskiego – zależało bardzo wiele. Aktor wyszedł z tej próby zwycięsko, dając interesujący obraz człowieka oscylującego na granicy szaleństwa, ale jednak do końca świadomego swych decyzji i do końca utrzymującego się w przekonaniu o własnej wielkości, a z drugiej strony nikczemności i zdradzie swych najwyższych dowódców.

MEIN KAMPF

Film Leisera – niemieckiego żyda-emigranta, którego rodzice znaleźli śmierć w hitlerowskiej nawałnicy – zrealizował dokumentalny film będący z pozoru beznamiętną relacją o historii Niemiec począwszy od Republiki Weimarskiej aż po apogeum narastania faszystowskiej machiny śmierci. Leiser - jak pisał Aleksander Kwiatkowski - wskazał drogę kompleksowego opracowywania złożonych zagadnień i właściwego wykorzystania obiektywnej wymowy różnorodnego materiału filmowego. Mein Kampf uznany został za wzorcowy niemal przykład ekranowej publicystyki, wzbudzając zainteresowanie i fascynację wielomilionowej publiczności wielu krajów świata (do rozpowszechniania nie dopuściły go cenzury Portugalii, Turcji, Albanii, Chin i frankistowskiej Hiszpanii). Reżyser korzystał obficie z materiałów zgromadzonych w archiwach filmowych – głównie byłej NRD, gdzie zgromadzono ogromną ilość materiałów dokumentalnych dotyczących II wojny światowej. Znalazły się tu także kadry z głośnego Triumfu woli Leni Riefenstahl.

12-14 stycznia

Iluzjon Filmoteki Narodowej

ul. Narbutta 50a
[0...22] 646 12 60

wstęp 10 zł
dodał/a: Ewa Doroszczyk
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting