www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa > Usługi > Handel

Handel

Pierwsza połowa lat pięćdziesiątych charakteryzowała się nie tylko zmianami własnościowymi, ale także olbrzymimi trudnościami zaopatrzeniowymi. Niedostateczne inwestycje, a przede wszystkim odbiegająca od popytu podaż towarów, sprowadziły na niski poziom kulturę handlu. Kolejki do sklepów, niska jakość towarów, arogancja personelu, stały się powszechną rzeczywistością.

Sytuację tę próbowano zmienić po przełomie październikowym w 1956 r., przejściowo zwiększając obecność prywatnego kupiectwa. Na fali "odwilży" powstały m.in. pawilony handlowe przy ul. Marszałkowskiej róg Królewskiej. Usytuowane tam liczne prywatne sklepy i punkty usługowe ściągały klientelę warszawską i przyjezdną, oferując towary rzadko spotykane w sieci państwowej i spółdzielczej. W 1957 r. działało 1100 sklepów i 2000 prywatnych budek, straganów i kiosków. […]

Warszawa szybko okazała się atrakcyjna dla lokat kapitału zagranicznego w formie udziału w prywatyzacji oraz inwestycji w nowe obiekty handlowe. Jako jedna z pierwszych pojawiła się szwedzka IKEA, za nią podążyły firmy francuskie, holenderskie, niemieckie, norweskie i z innych państw europejskich. Obok ekskluzywnych sklepów znanych firm europejskich, skoncentrowanych głównie przy odrestaurowanym Nowym Świecie, przy ul. Marszałkowskiej i w Al. Jerozolimskich, rozwinęły się centra handlowe (Auchan, Billa, Carrefour, E.Leclerc, Geant, Klif, Hit, Makro Cash and Carry, Praktiker, Rema). Centra budowane zazwyczaj na peryferiach miasta, nastawione na zmotoryzowaną klientelę, szybko pozyskały warszawiaków. Gastronomią stolicy zainteresowały się sieci amerykańskie, m.in. McDonald's, Burger King Pizza Hut.

W okresie transformacji najszybciej rozwijała się sieć supersamów i placówek gastronomicznych. W latach 1993-1996 ich liczba wzrosła kolejno o 20% i 40%. Rozwinęła się także sieć prywatnych aptek i stacji benzynowych, natomiast spadła liczba sklepów powszechnych i nieznacznie domów towarowych. W 1997 r. hurt warszawski obejmował 43249 placówek państwowych, 6 komunalnych i 43100 prywatnych, w tym 4311 z kapitałem zagranicznym. Detal tworzyło 56770 placówek państwowych, 3 komunalne i 56735 prywatnych, w tym 1127 z udziałem kapitału zagranicznego.

Janusz Kaliński
Handel i usługi
 
Wersja do druku | Wyślij znajomym | Dodaj do ulubionych | Skocz na górę
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting