www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2005-03-17, 09:00
Cienie i światła. Arcydzieła malarstwa francuskiego 1600 - 2000
Georges de La Tour, Święta Irena znajduje ciało św. Sebastiana, Louvre, Paris (Zamek Królewski)
Georges de La Tour, Święta Irena znajduje ciało św. Sebastiana, Louvre, Paris
Zamek Królewski
Zapraszamy 19 marca do zamku Królewskiego na wystawę francuskiego malarstwa. Na tę wyjątkową prezentację dziejów malarstwa francuskiego składa się blisko 120 obrazów najwybitniejszych mistrzów - takich, jak m.in. Georges de La Tour, Nicolas Poussin, Claude Le Lorrain, Charles Le Brun, François Boucher, Jean-Honoré Fragonard, Jean Simeon Chardin, Antoin Watteau, Jacques Louis David, Eugéne Delacroix, Jean August Ingres, Théodore Rousseau, Edgar Degas, Claud Monet, Pierre-Auguste Renoire, Paul Cézanne, Paul Gauguin, Alfred Sisley, Pablo Picasso, Gerges Braque, Yves Klein i Balthus. Obrazy zostały wypożyczone z najbardziej znanych muzeów Francji, m.in. Luwru, Musée d'Orsay, Muzeum Picassa, czy Centrum Sztuki Współczesnej Georges'a Pompidou.

Zamierzeniem autorów wystawy jest przedstawienie historii malarstwa francuskiego w perspektywie doświadczeń formalnych, podejmowanych ze światłem i cieniem w obrazie. Zagadnienie to fascynowało wielu artystów na przestrzeni ostatnich czterech wieków, począwszy od Georgesa de La Tour i Claude'a Le Lorrain, przez Barbizończyków i impresjonistów, aż do współczesności.
Początkowo malarze francuscy interesowali się głównie zjawiskiem silnego światłocienia, wywołanego przez ostre źródło światła, czy ruch powietrza. Później zaniechano na pewien czas tego rodzaju doświadczeń, a mistrzowie francuskiego klasycyzmu, o czym świadczą dzieła Nicolasa Poussin, wykazywali pewną nieufność do ostrego światła, głównie w trosce o klarowność kompozycji i harmonię barw. Również czołowi malarze XVIII wieku - Jean-Honoré Fragonard, czy François Boucher, zdradzali upodobanie do bardziej jednolitej tonacji świateł i cieni oraz jaśniejszej palety kolorów, mających oddawać pozorną swobodę epoki rokoka.
W XIX stuleciu następcy Eugéne Delacroix poszukiwali środków, by odsłonić uczucia jednostki osamotnionej wobec natury, o której zdawał się zapomnieć człowiek, żyjący w zurbanizowanym środowisku.
Impresjonizm, reprezentowany na wystawie przez dzieła Edgara Degas'a, Claude Moneta, Alfreda Sisleya i Pierre-Auguste'a Renoira, to epoka gloryfikacji w malarstwie światła dziennego. Zwłaszcza Monet, zalewając światłem swoje obrazy, otwierał drogę do abstrakcjonizmu. Symboliści, przekraczając granice rzeczywistości poprzez środki poetyckie wywarli z kolei wpływ na takich artystów, jak Pablo Picasso, czy później Jean Dubuffet.
Dziś nie mówi się o dziele pełnym światła, lecz o dziele inteligentnym, zastępując pojęcie światła pojęciem rozumu. Wędrówkę, którą proponuje wystawa, należy pojmować jako bardzo swoistą próbę prezentacji dziejów sztuki francuskiej, z całym bagażem jej braku jednoznaczności, co pozwala na bardzo różnorodne interpretacje zgromadzonych obrazów; zarówno tych uznawanych za dzieła najwyższej rangi, jak i mniej znanych. Chodzi też o przedstawienie współczesnej refleksji o sztuce oraz o interpretację jej najnowszych przemian.

Ta niezwykła ekspozycja stać się może, jak sadzimy, największym i najważniejszym wydarzeniem muzealnym w Polsce pierwszej dekady XXI w. Nie często bowiem zdarza się, by dzieła tak wysokiej klasy i w tak dużej liczbie były eksponowane w naszym kraju.

Wystawa została zorganizowana przez Ministerstwo Kultury i Środków Przekazu Republiki Francuskiej, Ministerstwo Kultury Rzeczypospolitej Polskiej, Zamek Królewski w Warszawie i Zrzeszenie Francuskich Muzeów Państwowych przy wsparciu Instytutu Francuskiego w Warszawie. Ekspozycja była prezentowana już w Budapeszcie, a po pokazie w Warszawie zagości w Bukareszcie.

Wystawa czynna na I piętrze Zamku Królewskiego:
poniedziałki 11.00-16.00 (od 15 kwietnia - do 18.00),
a od wtorku do niedzieli 11.00 - 20.00

Zapraszamy na konferencję prasową, która odbędzie się 18 marca o godz. 10.00 w sali kinowej Zamku Królewskiego

Zamek Królewski w Warszawie, 19 marca - 19 czerwca 2005 r
źródło: Zamek Królewski
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting