www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2003-10-04, 09:00
TADASHI KAWAMATA "REKONSTRUKCJA"
CSW realizuje projekt wybitnego artysty japońskiego, Tadashi Kawamaty. Projekt REKONSTRUKCJA polega na adaptacji dziewiętnastowiecznych podziemi - cysterny wodnej - usytuowanych przed główną fasadą Zamku Ujazdowskiego.
Proces adaptacji rozpoczął się od zabezpieczenia architektury piwnic: konstrukcji ścian i zadaszenia nad sklepieniem oraz drewnianych schodów i podłogi we wnętrzu. Całość zewnętrznego sklepienia znajdująca się na poziomie gruntu i przysypana do tej pory ziemią została odsłonięta. Interwencja japońskiego artysty ma charakter konceptualny: zapoczątkowuje proces dalszej renowacji i adaptacji. Odkrywa zasłonięte podziemia Zamku Ujazdowskiego, które stanowiły niegdyś rezerwuar wody ("jelita zamku"), fragment systemu wodno-kanalizacyjnego XIX-wiecznego Szpitala Ujazdowskiego. Ta sporej wielkości podziemna "architektura" ma stać się w przyszłości aktywną przestrzenią twórczą. Projekt ten stwarza okazję, aby marginesy Zamku Ujazdowskiego, stały się centrum zdarzeń. Projekt Kawamaty to również próba lokalizacji sztuki w przestrzeni publicznej, jednak w odmiennym kontekście - podkreślającym trwałość materialną. Na uwagę zasługuje fakt, że jest to pierwsza stała instalacja Kawamaty, a kolejna w "ogrodzie rzeźby" tworzonym w najbliższym otoczeniu Zamku Ujazdowskiego z realizacji przestrzennych najwybitniejszych artystów współczesnych, polskich i zagranicznych. Impuls do realizacji projektu Tadashi Kawamaty zainaugurowała wystawa PROJEKTY. INSTALACJE 1979-2002, dokumentująca wcześniejsze projekty artysty, zorganizowana w CSW w listopadzie 2001.

Tadashi Kawamata jest jednym z najwybitniejszych współczesnych twórców. Od 1980 roku odnosi sukcesy na międzynarodowej scenie artystycznej, wystawia w prestiżowych muzeach i galeriach, uczestniczy w zdarzeniach artystycznych tej miary, co Biennale w Wenecji, Documenta VIII i IX w Kassel (Niemcy), Biennale w Sao Paulo (Brazylia). Jego twórczość ma wyjątkowy charakter. Wywodzi się z architektury oraz urbanistyki i zawsze powstaje na pograniczu sztuki i architektury. Do najsłynniejszych projektów Kawamaty należą m.in. instalacje z drewna rozprzestrzeniające się nieregularnie na budynkach. Struktury te kwestionują przyzwyczajenia związane z konstruowaniem, postrzeganiem i odczuwaniem architektury. Często kojarzone są z nurtem architektury dekonstrukcji, kierunku wymierzonego przeciwko tradycyjnemu systemowi architektury postrzeganej w nim jako statyczne monumenty. W wielu projektach Kawamata posuwa się dalej niż czyni to dekonstrukcja - ingeruje i tworzy z "resztek" architektury, tego co istnieje na marginesie wysokiej klasy architektury (favele, czyli architektura slamsów w Ameryce Południowej, "kartonowe domy" bezdomnych, budynki przeznaczone do rozbiórki). O bliskich kontaktach Kawamaty z architekturą świadczą wszystkie działania artysty, a nadto projekt realizowany we współpracy z tak prestiżową uczelnią jak Architectural Association School of Architecture w Londynie.

Otwarciu projektu Tadashi Kawamaty w CSW Zamek Ujazdowski towarzyszy dyskusja "Rekonstrukcja - sztuka odzyskiwania architektury" (4 października 2003, godz. 13.00 - 16.00) z udziałem artysty, architektów i historyków sztuki poświęcona marginesom architektury i relacjom sztuka-architektura oraz wieczory perfomance'u.

Otwarcie wystawy: 4 października 2003, godz. 12:00.

Centrum Sztuki Współczesnej
Zamek Ujazdowski
Aleje Ujazdowskie 6,
źródło: Culture.pl
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting