www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2005-12-14, 11:36
12 tras metra w centrum
Michał Wojtczuk, Gazeta Wyborcza, 14-12-2005

Czy metro ma jeździć pod Świętokrzyską? A może obok Dworca Centralnego? Przy Stadionie Narodowym na Łazienkowskiej? Pod Uniwersytetem? Przez Port Praski? Władze Warszawy rozpatrują aż 12 wariantów przebiegu nowych linii metra. Decyzję już w przyszłym roku podejmie nowy komisarz stolicy.

Wczoraj na spotkaniu z władzami metra i miejskimi urzędnikami zaprezentowało je Biuro Planowania Rozwoju Warszawy. Ratusz zlecił mu analizę nowych tras metra w Śródmieściu. Jak tłumaczy naczelny architekt miasta Michał Borowski, aktualne plany powstały aż 20 lat temu, a w tym czasie Warszawa bardzo się zmieniła.

Nie zraża go nawet to, że przygotowania do budowy drugiej linii metra wzdłuż Prostej, Świętokrzyskiej i Zajęczej na Powiślu są dość zaawansowane. Na tym odcinku przeprowadzono już badania geologiczne. Latem prezes Metra Krzysztof Celiński zapowiadał nawet, że budowa sześciokilometrowego odcinka między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim zacznie się na początku 2008 r.

Teraz jego plany stają pod znakiem zapytania. Władze miasta zastanawiają się bowiem, czy nie należy zmienić przebiegu drugiej i trzeciej linii metra. Podczas badań BPRW brało pod uwagę liczbę pasażerów w latach 2015 i 2025 oraz trudności techniczne (np. czy trzeba by budować ostro zakręcający tunel). Bardzo ogólnie oceniono koszty inwestycji. - Sprawdzaliśmy, czy druga linia metra mogłaby obsługiwać Dworzec Centralny, a trzecia - Stadion Narodowy przy Łazienkowskiej - wylicza Mieczysław Reksnis z biura naczelnego architekta miasta.

Wciąż wracają też wątpliwości, czy Wisłę metro miałoby przecinać mostem czy w tunelu głęboko pod rzeką. I gdzie - na wysokości Karowej, mostu Świętokrzyskiego czy równolegle do kolejowej linii średnicowej. Pojawiły się też różne wersje przebiegu metra w Porcie Praskim. W sumie analizowano aż 12 wariantów. - Nie przedstawiono nam jeszcze, który jest optymalny - mówi prezes Metra Krzysztof Celiński.

Więcej informacji w Gazecie Wyborczej

dodał/a: Piotr Kotkowski
źródło: gazeta.pl
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting