www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2006-01-25, 09:49
Znamy trasę drugiej linii metra
Krzysztof Śmietana, Gazeta.pl, 24-01-2006

Wreszcie znamy trasę drugiej linii metra - z Chrzanowa na Bródno biegnie pod Górczewską i Świętokrzyską, bez skręcania do pl. Piłsudskiego. Jeśli do inwestycji dołoży się Unia, centralny odcinek będzie gotowy w 2012 r.

Spośród 12 wariantów trasy metra sekretarz miasta Mirosław Kochalski wspólnie ze współpracownikami wybrał wczoraj ten ostateczny. Czym się różni od wersji, którą wytyczono kilka lat temu?

Na Jelonkach inaczej, w Śródmieściu po staremu...

Po pierwsze zmieniła się trasa metra na Jelonkach i Woli. Zamiast pod ul. Człuchowską tunel będzie drążony pod Górczewską. - W tym wariancie metro obsłuży więcej pasażerów - tłumaczy Mieczysław Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji.

Nie będzie za to żadnego wyginania trasy w Śródmieściu. Naczelny architekt miasta Michał Borowski przez pewien czas lansował wariant, w którym metro spod ul. Świętokrzyskiej wykręcałoby w kierunku pl. Piłsudskiego. Według niego byłoby to korzystne dla warszawiaków, bo metrem można by wtedy dojeżdżać na Starówkę czy Krakowskie Przedmieście. Ostatecznie jednak wygrał stary wariant - od skrzyżowania Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej metro pomknie w stronę Powiśla. Jadąc na Pragę, oprócz stacji przy Marszałkowskiej na przecięciu z pierwszą linią, po lewej stronie Wisły miniemy jeszcze dwa przystanki: pod Ministerstwem Finansów oraz w rejonie skrzyżowania Dobrej z Zajęczą.

Co zdecydowało o tym, żeby nie odginać metra w Śródmieściu? Po pierwsze strach, że Warszawa nie zdąży z przygotowaniem wniosku unijnego o dofinansowanie budowy drugiej linii od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Dla starego wariantu przygotowano już zaś część dokumentacji, m.in. wykonano badania geologiczne. Żeby walczyć o pieniądze z UE na lata 2007-13, Warszawa musi skompletować dokumenty przed końcem tego roku. Metro Warszawskie nie chciało odginać trasy jeszcze z innego powodu: tunele w Śródmieście byłyby mocno zakrzywione, co zwiększyłoby koszty budowy i późniejszej eksploatacji.

... a na Pradze bliżej stadionu

Doszło jednak do drobnej korekty trasy na prawym brzegu Wisły. Zamiast w środku Portu Praskiego stacja powstanie kilkaset metrów dalej, na styku ze stacją kolejową Warszawa Stadion. Chodziło o lepsze połączenie z koleją i mniejszą odległość do Stadionu X-lecia, gdzie być może odbędą się mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Dalej już nic się nie zmienia. Metro pobiegnie koło Dworca Wileńskiego w kierunku Targówka i Bródna. Ostatnią stację zaplanowano u zbiegu Kondratowicza i Rembielińskiej.


Plan II linii: http://bi.gazeta.pl/im/3/3129/m3129093.jpg
Więcej w Gazeta.pl

dodał/a: Piotr Kotkowski
źródło: gazeta.pl
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting