www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2006-04-11, 22:04
Do rowerzystów i nie tylko
Nie tylko my wszyscy, ale i policja zauważyła, że sezon zaczyna się odpalać.
Myślę, że komunikat zamieszczony na stronach żoliborskiej policji wart jest tego by go jak najsdzerzej upowszechniać.
Dla wszystkich mniej i więcej zorientowanych.

Czyńmy Warszawę bardziej bezpieczną dla siebie i innych.
I dbajmy o swoje i cudze życie i zdrowie.

2006-04-09
Sezon rowerowy rozpoczęty!

Rozpoczął się sezon rowerowy. Policja przypomina:
rowerzysta jest normalnym użytkownikiem drogi, który ma prawo oczekiwać, że
jego uprawnienia będą respektowane, ale sam także ma obowiązek pamiętać o
przepisach.

Policja apel o ostrożność kieruje również do zmotoryzowanych, którzy przez
zimowe miesiące odzwyczaili się od obecności miłośników dwóch kółek na
ulicach.

Rowerzysta zaliczany jest do grupy tzw. niechronionych uczestników ruchu.
Nie jest osłonięty blachą, nie jest zabezpieczony strefami kontrolowanego
zgniotu, pasami, poduszkami, kurtynami i innymi urządzeniami chroniącymi
kierujących samochodami.
Kolizja pojazdu samochodowego i rowerzysty zawsze skończy się gorzej dla
tego drugiego.
W 2005 roku w wypadkach drogowych w Polsce zginęło 655 rowerzystów i
motorowerzystów a 6.524 odniosło rany.
Wypadki, w których obrażeń doznają rowerzyści powodowane są przez
kierujących samochodami ale również i przez samych rowerzystów.
Z ogólnej liczby zabitych w wypadkach drogowych 12,0% stanowią rowerzyści i
motorowerzyści, natomiast 6,2 % ogólnej liczby ofiar śmiertelnych stanowią
ofiary wypadków spowodowanych przez rowerzystów.
Niekiedy odrobina wyobraźni i podstawowe zasady bezpieczeństwa wystarczą by
uniknąć tragedii.

A oto kilka uwag do kierowców:

- Rowerzysta jest równoprawnym użytkownikiem drogi.
- Zbyt bliskie przejeżdżanie obok rowerzysty może spowodować zachwianie jego
równowagi i wypadek.
- Jadąc w nocy należy pamiętać, że nie wszyscy rowerzyści "dorośli" do
stosowania oświetlenia.
- Rowerzysta znajdujący się na przejeździe dla rowerzystów ma pierwszeństwo
przed kierującym pojazdem.
- Bez względu na to z czyjej winy jest wypadek, w kolizji z naszym
samochodem obrażeń ciała zawsze dozna rowerzysta. Trzeba pamiętać, że obraz
śmierci lub cierpienia ofiary na zawsze pozostanie w naszej świadomości.


Oraz kilka uwag do rowerzystów:

- Na przejściu dla pieszych kierowca spodziewa się obiektu poruszającego się
z prędkością pieszego. wjeżdżając na rowerze na przejście dla pieszych nie
tylko łamiemy przepisy ale narażamy się na to, że kierowca nas w porę nie
zauważy.
-Oświetlenie, to nie tylko obowiązkowe wyposażenie roweru, to także szansa,
że zostaniemy dostrzeżeni przez kierowcę odpowiednio wcześnie a nie wtedy,
gdy jest za późno na hamowanie.
- Nie należy bezgranicznie wierzyć w posiadanie pierwszeństwa przejazdu.
Lepiej zachować rozwagę przy przejeżdżaniu przez przejazd dla rowerzystów
niż narazić się na obrażenia ciała w kontakcie z pojazdem.
- Rowerzysta może korzystać z pobocza lub jezdni tylko w razie braku drogi
dla rowerów lub rowerów i pieszych.
- Kask, mimo że nie jest obowiązkowy, znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo
urazu podczas kolizji lub upadku z roweru. Myśleć trzeba przed zdarzeniem.
Później już może nie być czym.
- Czasem warto, a nawet trzeba zrezygnować z jazdy rowerem. Jeśli nie musisz
nie ryzykuj jazdy po bardzo ruchliwej jezdni, nie wsiadaj także na rower
podczas złej widoczności - w czasie mgły, deszczu czy o zmierzchu na źle
oświetlonej drodze. W takich warunkach łatwo o wypadek.


Poza tym, każdy rowerzysta powinien pamiętać, że:

- rowerzysta jadący drogą przeznaczoną dla rowerzystów i pieszych jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;
- korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem
jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
-- opiekuje się on osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem;
-- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony
jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brak
jest wydzielonej drogi dla rowerów;
- kierujący rowerem korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych jest
obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca
pieszym;
- przewozić pasażera na specjalnym siodełku oraz kierować rowerem
wieloosobowym może tylko osoba, która ukończyła 17 lat;
- kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni, jeśli opiekuje się on
osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10 oraz pod warunkiem zajmowania
miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającym
pojazdom;
- kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
-- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu,
-- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na
pedałach lub podnóżkach,
-- czepiania się pojazdów.

źródło: serwis informacyjny Komendy Głównej Policji
zamieściła M. Jamka, KRP Warszawa V. (Żoliborz)
http://zoliborz.policja.waw.pl/?page=Structure&id=8&nid=644

dodał/a: Michał Pawlik
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting