www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2006-05-17, 20:15
Przegląd "Warszawa i Rzym" cz. II
W warszawskim kinie Iluzjon trwa druga część przeglądu filmowego zatytułowanego "Warszawa i Rzym. Kino-topografia dwóch miast". Impreza, organizowana we współpracy z rzymskim Centro Sperimentale di Cinematografia Cineteca Nazionale, obejmuje starannie dobraną filmową panoramę Warszawy. Przegląd daje wyjątkową okazję porównania bardzo różnych wizerunków filmowych stolicy.

Mit przedojennej metropolii z Mocnego człowieka (1929) Henryka Szaro zostanie skonfrontowany z socrealistyczną laurką Przygody na Mariensztacie (1954) Leonarda Buczkowskiego. Temat wojenny zaistnieje w dwóch skrajnie odmiennych ujęciach - komediowym, osadzonym w realiach okupacji Giuseppe w Warszawie (1964) i eksponującym tragedię Powstania Warszawskiego Kanale (1957) Andrzeja Wajdy. Będzie również okazja by zastanowić się nad paradoksami i absurdem PRL-owskiej rzeczywistości - tu efektowną ilustracją będą rozgrywane w stołecznej scenerii "Ósmy dzień tygodnia" (Aleksander Ford, 1958), "Nie lubię poniedziałku" (Tadeusz Chmielewski, 1971) i "Dziewczyny do wzięcia" (Janusz Kondratiuk, 1972). Przegląd uzupełnia szczególne filmowe portrety Warszawy kolejnych powojennych dekad. Lata 50. opisuje z odległej perspektywy "Cwał" (1995) Krzysztofa Zanussiego, wyjątkową atmosferę stolicy początku lat 60. ujawniają "Niewinni Czarodzieje" (1960) Andrzeja Wajdy, a "Krótki film o zabijaniu" (1987) Krzysztofa Kieślowskiego doskonale puentuje beznadzieję ostatnich lat PRL-u. W gronie wybranych filmów swoiste postscriptum stanowi "Warszawa" (2003) Dariusza Gajewskiego - ostatni znaczący wizerunek stolicy, co ważne, obraz prezentujący jej nowe, drapieżne oblicze.

Przegląd uzupełnia obszerny katalog zawierający wyczerpujące omówienie filmów, sylwetki reżyserów i eseje fimoznawców prezentujące filmową historię obu miast w kinie polskim i włoskim. Dodatkową atrakcją będzie wystawa plakatów filmowych. Bilety na wszystkie seanse - 12 zł.

PROGRAM:
Część II: WARSZAWA w kinie polskim

16.V, g. 20:00 MOCNY CZŁOWIEK r. Henryk Szaro, 1929 80'
17.V, g. 18:00 PRZYGODA NA MARIENSZTACIE r. Leonard Buczkowski, 1954 96'
17.V, g. 20:00 GIUSEPPE W WARSZAWIE r. Stanisław Lenartowicz, 1964 98'
18.V, g. 20:15 KANAŁ r. Andrzej Wajda, 1957 95'
19.V, g. 18:15 ÓSMY DZIEŃ TYGODNIA r. Aleksander Ford, Polska/RFN 1958 89'
20.V, g. 17:00 DZIEWCZYNY DO WZIĘCIA r. Janusz Kondratiuk, 1972 45'
20.V, g. 18:00 GIUSEPPE W WARSZAWIE r. Stanisław Lenartowicz, 1964 98'
21.V, g. 18:15 CWAŁ r. Krzysztof Zanussi, 1995 107'
24.V, g. 18:30 NIEWINNI CZARODZIEJE r. Andrzej Wajda, 1960 86'
24.V, g. 20:15 KRÓTKI FILM O ZABIJANIU r. Krzysztof Kieślowski, 1987 84'
25.V, g. 18:15 WARSZAWA r. Dariusz Gajewski, 2003 104'
30.V, g. 18:30 GANGSTERZY I FILANTROPI r. J. Hoffman, E. Skórzewski, 1963 85'
30.V, g. 20:15 NIE LUBIĘ PONIEDZIAŁKU r. Tadeusz Chmielewski, 1971 104'
31.V, g. 19:30 DZIEWCZYNY DO WZIĘCIA r. Janusz Kondratiuk, 1972 45'
31.V, g. 20:30 NIEWINNI CZARODZIEJE r. Andrzej Wajda, 1960 86'

dodał/a: Piotr Kotkowski
źródło: Filmweb.pl
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting