www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2006-07-31, 22:01
B-17 wylądował!!!
Fotografie: Michał Pawlik
Fotografie: Michał Pawlik
O godzinie 15:00, godzinę wcześniej niż planowano na lotnisku Okęcie w Warszawie wylądował bombowiec B-17.
Taki sam jakimi polscy piloci RAF w czasie Powstania Warszawskiego nadlatywali z Włoch (Italia) nad Warszawę by dokonywać zrzutów dla oddziałów powstańczych.

Za sterami siedział bardzo doświadczony pilot - Roger Mills (ponad 20 000 godzin w powietrzu m.in. na Concordach)

Jutro, 1 sierpnia, B-17 wystartuje z Okęcia o 16:00.
Będzie latał nad Warszawą około godziny.
Nadleci od strony Piaseczna i będzie leciał wzdłuż Wisły.
Przy Starówce skręci w lewo i poleci nad pl. Krasińskich a potem nad Muzeum
PW.
Wykona trzy kółka i wróci na Okęcie.
Z samolotu będą zrzucane ulotki, które będą jednocześnie biletami wstępu do Muzeum Powstania ważnymi przez cały miesiąc.
Treści ulotek nie zdradzamy, przeczytajcie ją sami!


Opis B-17
(za portalem http://samoloty.webd.pl/)

Prototyp samolotu Boeing 299 (według wojskowego oznaczenia US Army-XB-17) oblatano dnia 28.07.1935 r. Badania i próby serii informacyjnej YB-17, YB-17A w ilości 14 samolotów skierowanych do wojskowych ośrodków doświadczalnych - przeprowadzono w latach 1936-1939. Próby te dały wytyczne dla wniesienia zmian konstrukcyjnych w uruchomionych seriach: 39 samolotów B-17B, 38 samolotów B-17C i 42 samolotów B-17D, zbudowanych w latach 1939-1941.

Po wybuchu wojny 20 samolotów B-17C zakupiło lotnictwo brytyjskie. W służbie RAF pod oznaczeniem „Fortress" I weszły one do akcji w lipcu 1941 r. dokonując w ciągu kolejnych trzech miesięcy nalotów na niemieckie bazy Kreigsmarine: Wilhelrnshaven, Kilonię, Brest, Bremen i Rotterdam. Dostawa dla RAF w ramach Lend-Lease dalszych 200 samolotów B-17E, F („Fortress"
II, III) wprowadziła te samoloty do uzbrojenia 8 dywizjonów w Coastal Command i 2 dywizjonów Bomber COmmand. W służbie brytyjskiej B-17 operowały aktywnie w pasie wybrzeży niemieckich i francuskich, zwalczały okręty Kriegsmarine na Atlantyku i Morzu Śródziemnym oraz atakowały niemieckie i włoskie pozycje w Afryce Północnej (Libia). Lotnictwo amerykańskie w chwili ataku japońskiego na bazę Pearl Harbor na Hawajach (7.12.1941 r.) posiadało w dywizjonach bombowych 100 samolotów B-17C, D, E, z tego większość w bazach na Pacyfiku. Podjęcie masowej produkcji B-17E (512 samolotów), B-17F (3400 samolotów) i B-17G (4035 samolotów) w latach 1941-1943, pozwoliło lotnictwu amerykańskiemu (USAAF) rozwinąć działania powietrzne na Południowym i Środkowym Pacyfiku oraz w Europie. Otrzymawszy bazy na terytorium Wielkiej Brytanii bombowce B-17 amerykańskiej 8 Armii Powietrznej zaczęły dokonywać zmasowanych strategicznych nalotów na Niemcy. Po uchwyceniu przez sprzymierzonych lotnisk w Afryce Północnej i we Włoszech, amerykańskie powietrzne siły strategiczne w Europie rozwinęły aktywne działania atakując samolotami B-17 obiekty w południowej Francji, północnych Włoszech, Południowych Niemczech, Austrii i na Bałkanach. W ramach międzysojuszniczych porozumień samoloty B-17 korzystały także czasowo z lotnisk radzieckich na Ukrainie (1944 r.).
Najwięcej zbudowano samolotów B-17G. Podczas działań na froncie europejskim samoloty B-17 zrzuciły 640 036 t bomb i zestrzeliły 6659 samolotów nieprzyjacielskich. Straty własne wyniosły 4688 samolotów zniszczonych przez samoloty myśliwskie i artylerię.

Zbudowano 12 780 samolotów wszystkich odmian i wersji.


Dane taktyczno-techniczne

Konstrukcja:
Metalowy dolnopłat z pojedynczym usterzeniem. Podwozie chowane. Kadłub półskorupowy w sekcjach pomieszczeń załogi hermetyzowany. Płat kesonowy, wielodźwigarowy, trójdzielny.

Napęd:
Cztery gwiazdowe 9-cylindrowe wysokościowe silniki Wright Cyclone R-1820-97 o mocy startowej 883 kW (1200 KM). Śmigła metalowe trójłopatowe, przestawialne, dwuzakresowe. Typ: Hamilton Standard.

Uzbrojenie:
13 ruchomych (4 podwójne sprzężone) karabinów maszynowych kaliber 12,7 mm, bomby 5000 kg.


Dane techniczne:

Długość____________________22,63 m
Rozpiętość_________________31,63 m
Wysokość___________________5,82 m
Powierzchnia nośna_________132,0 m2
Masa własna________________16400 kg
Masa całkowita_____________29700 kg
Prędkość maksymalna________458 km/h
Prędkość minimalna_________144 km/h
Czas wznoszenia na 6000 m__37 min
Pułap normalny_____________10850 m
Zasięg_____________________5450 km


dodał/a: Michał Pawlik
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting