www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2006-08-09, 13:47
Mity Amazonii - obrazy z życia Peruwiańskich Indian
Amnesty International i International Work Group for Indigenous Affairs zapraszają do Galerii fabs (ul. Brzeska 7) na wystawę:

Mity Amazonii. Obrazy z życia Peruwiańskich Indian.

Wystawę można oglądać od czwartku 10.08 do niedzieli 13.08 w godz. 15-18.

W świecie ludzi i nie-ludzi

Mity są dla kultur tradycyjnych matrycą, porządkującym świat wzorcem. Są tworzone przez system symboliczny jakim jest kultura, a z drugiej strony - są jego podstawą. Ich głównym tematem są relacje pomiędzy istotami „ludzkimi" i „nieludzkimi". W przypadku żyjących w Amazonii Indian rozróżnienie pomiędzy ludźmi i nieludźmi nie jest jasne i jednoznaczne – w pewnym sensie bowiem wszystkie istoty, jakie zamieszkują świat, są ludźmi. Na początku czasu wszyscy byli istotami ludzkimi. Później niektóre istoty przyjęły formę zwierząt, roślin i zjawisk natury, lecz w istocie nadal pozostały ludźmi różniąc się miedzy sobą jedynie pewnymi aspektami, a nie naturą. Dzięki tej samej „pierwotnej esencji", która pozostała niezmienna i dla wszystkich wspólna, mogą się ze sobą wzajemnie komunikować, a nawet utrzymywać stosunki seksualne i mieć dzieci. Wszystkie te „formy bytu" widzą siebie jako ludzi, podczas gdy innych widzą jako zwierzęta, rośliny i zjawiska natury. I tak na przykład zwierzęta drapieżne i duchy widzą ludzi jako zwierzynę łowną, podczas gdy zwierzyna łowna widzi duchy i ludzi jako zwierzęta drapieżne. Forma materialna jest jedynie „ubraniem", które może być zmieniane. Potrafią to robić szamani, gdy przechodzą od jednej formy do drugiej nawiązując dialog pomiędzy różnymi istotami i kierując relacjami pomiędzy światem ludzkim i nieludzkim.

Tę ukrytą rzeczywistość zmieniających się form i komunikujących się bytów, w której zwierzęta „pochodzą" od ludzi, a nie na odwrót, przedstawiają obrazy indiańskich artystów z grup Asháninka, Shawi, Uitoto, Shipibo, Awajún, Wampis, Tikuna i Matsés.

dodał/a: Piotr Kotkowski
źródło: Informacje organizatora
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting